субота, 24. новембар 2012.

Sudar epoha - Bugatti Veyron i Porsche 959

    Sa pogonom na sva četiri točka, brzi kao misao, skupi kao greh, stabilni kao zalepljeni za asfalt u krivinama, "Porsche 959" i "Bugatti Veyron" kose puteve medjusobno se pretičući i prepirajući...


    "Veyron"...Danas, najmoderniji, najbrži i najskuplji superautomobil na svetu. Sa svojih 1001 konja, "Veyron" je više nego dvostruko jači od "Porschea" koji razvija snagu od 450 konja. Čak 438 kilograma više ima "Veyron"  u odnosu na "Porsche". Ali to mu ništa ne smeta jer je ta dodatna masa utrošena da bi auto zadugo bio na vrhu automobilskog sveta - po tome što ima najviše snage, što je najbrži, a pritom još i udoban, luksuzan, jednom rečju savršen. Bugatti je danas sav svetski vrh. Najavljuje se doduše, još jedan brži model - "Veyron Supersport" za koji se sprema motor od čak 1250 KS. Ali, za taj auto, bar mi se 


NAJBOLJI, NAJLEPŠI, NAJSAVRŠENIJI. . .
danas tako čini biće potrebna letačka, a ne vozačka dozvola. 
    Poletimo za sada "samo" sa 1001 "konj". Kada se smestite u kokpit, pored Vas ostaje još jedno prazno mesto u kupeu crno-bordo boje, koji izgleda kao model-igračka, kod koje se proizvodjač malo prevario u proporcijama. Visok samo 1,20 metara, a širok 2 metra, "Veyron" kao da zauzima celu ulicu. Takav je osećaj za volanom, kada se smestite i pronadjete kopču za pojas koja je nekako sakrivena. Pogled Vam ometaju prednji stubovi krova, a klaustrofobičan  
    
osećaj je pojačan time što su instrumenti prilično nevidljivi i mali. Obilje aluminijuma na centralnoj konzoli daje neprijatan odsjaj a pedale izgledaju plemenito kao umetnički rad i prosto Vam je žao da ih nagazite. Ali kad to jednom neminovno učinite, osećate da su pomerene u stranu u odnosu na prirodan položaj koji bi u sedištu prijao Vašoj kičmi.


Ali te male stvari, kojima svi malo zamerimonisu ni blizu savršenstvu koje ga krasi toliko,da bude najsavršeniji automobil na svetu. Kako vreme prolazi, on je sve lepši, sve bolji. On je uvek ispred vremena. Ali dobro, vratimo se sad uživanju u vožnji. Okrećemo ključ udesno pritiskamo dugme za startovanje motora i najednom nam se na licu javlja radosni izraz koji ne uspevamo da sakrijemo. Počinje koncert konjskih snaga, rava opera pod vedrim nebom za ljubitelje visokih oktana.

    
Motor sa 16 cilindra i 8 litara zapremine, sa čak četiri turbo punjača, već na "leru" Vam budi želju da ga slušate. Kako li je tek na  visokoj turi ? To se pitamo dok krećemo, polako, a motor odaje beskrajnu, dominantnu snagu. Ali, najveće iznenadjenje sledi već tu, dok se krećemo
 gradskim ulicama, još pre nego što se gas jaće stisne. Uravljač radi tako precizno da se kontaktizmedju točkova i puta prenosi do 
vašeg dlana verno, kao dodir prilikom rukovanja. Kočnice ? Dovoljno je da kažemo: imate utisak da je konstruktor bio svestan koliko je važno da se auto vredan 1,16 miliona evra u svakom trenutku bezbedno može zaustaviti. Sedmostepeni menjač sa duplim kvačilom može, po izboru, da se koristi kao manuelni ili automatski. 



    U poredjenju sa "Veyronom" nekadašnji izgled moderne tehnike"959" deluje kao povratak u kameno doba. Kada je nastao , bio je pravo vozilo za rat zvezda, daleko, daleko ispred svog vremena. Ni danas se ne može ništa zameritiefikasnosti ogibljenja sa dva amortizera na svakom točku i mogućnošću podešavanja visine od tla. Podesiti se može i raspored prenosa snage na rednje i zadnje točkove, kao i pritisak u turbo unjačima, a po želji može da se bira i progra dinamike vožnje za sneg, kišu ili sunčano vreme. Ovo auto samo još nije moglo da leti. Čvrsto na zemlji ostaje i "veyron" uprkos brzinama koje su  

dostojne brzini aviona pri uzletanju. Brzina od 350 kilometara na sat dostiže sa neshvatljivom lakoćom. Ali, to iziskuje veliku konentraciju i dobre slove na putu, pre svega dovoljno dugačak pravac bez saobraćaja i bez krivina. Ko takav komad puta nadje lako se može zaboraviti i pokušati da vozi još brže i do 75 km/h. Ali da bi to dostigao, mora pritiskom na specijalno dugme da podesi aerodinamiku automobila. Ona se menja, tako da se, u prvom redu postigne optimalnijii otpor vazduhu, a u drugoj fazi bolje prijanja uz podlugu.

Ipak, još više od avionskih brzina kod "Bugatija" impresionira lakoćom kojom ih postiže. Iz mesta do stotke, on prosto katapultira za samo 2,5 sekunde. Tahometak se penje do brojke 200 već za 7,3 sekunde, a u idealnim uslovima, maksimalna brzina mu je 407
kilometara na čas. To je, naravno, apsolutna
besmislica. Ali, ako se ipak, u ovim kolima nadjete u blizini slanog jezera gde su takve brzine moguće, znajte da Vam treba samo jedan minut da u "Veyronu" 
 stigli do 400 na sat.
     Ali, naravno da je i naš, stari, dobri "959" programiran za vožnju u traci za preticanje. Sa svojih 450 konja iz 2,9 litara zapremine on uspeva da izvuče zavidne performanse. Za samo 3,9 sekundi stiže iz mesta do 100 km/h i razvija brzinu od 315 na sat.
    "Veyron" će, naravno, još dugo biti najsjanije  zvezda medju superautomobilima. To je, uostalom, i bila ideja kada je počeo ovaj dugotrajni i skupi projekat. Jednog dana će, doduše, neki još moderniji i lepši auto potući njegove rekorde, ali je teško verovati da 

će se ikada ponovo pojaviti, tako neobična i skupa mešavina totalnog luksuza i totalno najbolje, najefiksnije tehnike, vredne kao zlato. 
    "Veyron" je auto za izazivanje uzdaha na salonima i drugim mestima gde se skupljaju oni kojima novac nije odavno nikakav limit u životu. Jedan dekadentni koktel neuporedive dinamike i kvaliteta za svakodnevnu upotrebu.
    Za razliku od njega "Porsche" na sebi nosi tragove teškog rada u kokpitu. Otkrivaju to 
ogrebotine na koži sportskog volana, jer je vodjeno mnogo borbe sa krivinama. 

Sve u svemu - ludilo... 

Bugatti Veyron - Tehničke karakteristike:

- Dužina                           4.462 mm
- Širina                             1998 mm
- Visina                            1159 mm
- Masa                             1.888 kg
- Zapremina                    7.993 ccm          
- Snaga                             1001 KS pri 6.000 o/min.
- Obrtni momenat           1.250 Nm pri 2.500 o/min.
- Pogon                           Sva cetiri točka
- Broj cilindra                  16
- Maksimalna brzina      407 km/h
- 0 - 100 km/h                 2,5 sekundi
- 0 - 200 km/h                 7,3 sekundi
- Menjač                         7 stepeni prenosa, DSG i omogućava promenu brzine za vreme od 8 milisekundi

Pri maksimalnoj brzini:
- U jednoj sekundi u motor udje dovoljno vazduha, koliko prosečni čovek udahne za 4 dana
- Puni rezervoar goriva od 100 litara potroši za 12 minuta
- Nakon 15 minuta, gume bi se potpuno istopile

Porsche - Tehničke karakteristike:

- Dužina                           4260 mm
- Širina                             1839 mm
- Visina                            1208 mm
- Masa                             1450 kg
- Zapremina                    2847 ccm     
- Snaga                            450 KS pri 6.500 o/min.
- Obrtni momenat            500 Nm pri 5.500 o/min.
- Pogon                           Sva četiri točka
- Broj cilindra                  bokser sa 6 cilindra
- Maksimalna brzina       315 km/h
- 0 - 100 km/h                  3,9 sekundi     62 
- 0 - 200 km/h                  13,0                124
- Menjač                           6 stepena prenosa

Нема коментара:

Постави коментар